Wednesday, March 30, 2011

Harapkan Pagar..Pagar Makan Duit

Mengikut laporan surat khabar hampir ke semua akhbar perdana sepasang suami isteri telah mengekjas duit kutipan Kastam, bukan hanya RM100 atau RM10,000 atau RM1 juta tetapi lebih kurang RM1 billion yang "diekjas" oleh suami isteri yang dilaporkan bertugas sebagai pegawai kanan Kastam. Astaqfirulla halazim, ini perompak ke penyamun ek? yang songlapnya duit gomen (kerajaan) yang gomen pun "ekjas" dari hasil orang berniaga juga hehe.. tetapi untuk kegunaan kerajaan membangunkan negara Malaysia tercinta. Yang membuat cool "terliur" membaca berita ni... bila terbaca "duit berselerak" hampir ratusan ribu, wow! kalau la cool leh kutip duit tu  kan senang, tak yah nak kerja penat-penat dari pagi sampai malam kan hehe. 

Cool termenung sorang-sorang, ni baru kes sepasang suami isteri, entah ada berapa pasang dan yang solo atau geng lain  yang masih aktif menyonglap duit kerajaan yang sepatutnya dikongsi oleh 27 juta rakyat Malaysia, tetapi dorang "share-share" dalam kelompok mereka sahaja, kaya raya dengan hasil haram, menyara anak isteri dengan duit haram dan  tidur pun bersama duit haram, best ke? 

Bila wang tersebut haram, maka haram untuk dibelanjakan, diguna untuk membeli makanan, haram untuk bersedekah dan segala-galanya haram, jika pelaku itu seorang Islam sedarkah dia yang dia bergelumang dengan benda haram dan tidak diredhai Allah malah dilaknati oleh Allah SWT.

Terdapat banyak nas2 yang melarang mencuri. Seperti di Surah al-Maidah, 5:38 

Laki-laki yang mencuri dan perempuan yang mencuri, potonglah tangan keduanya (sebagai) pembalasan bagi apa yang mereka kerjakan dan sebagai siksaan dari Allah. Dan Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana

dan hadis nabi juga ada bersabda :

Rasulullah saw. memotong tangan pencuri itu bilamana nilai (yang dicuri) seperempat dinar ke atas.
(H.R. Bukhari dan Muslim dari Aisyah) 

Semua ini menunjukkan betapa buruknya mencuri pada pandangan Islam. Dalam hadis Bukhari pula larangan mencuri termasuklah dalam syarat baiah kepada Nabi saw.

Kenapa ada yang masih mencuri? cool rasa la kan ini kerana hukuman yang sedia ada tidak selengkap hukuman Allah,  mungkin hanya setakat 10-20 tahun dipenjara, jika "lawyer" handal mungkin hanya dikenakan hukuman ringan sahaja. Jika dipraktikan hukuman mengikut undang-undang Al-Quran cool pasti kadar jenayah akan berada diparas amat minima... undang-undang Allah amat sempurna dan tidak ada "lawyer" yang lebih handal dari-Nya dan tidak ada hakim yang lebih adil dari-Nya.

Jika ada yang belum membacanya sila klik sini . Mymetro

Maaf cool jika ada tersalah sila betulkan yer ....

No comments:

Post a Comment