Friday, July 22, 2011

Bila Lelaki Jadi Wanita


Mohd Ashraf Hafiz Abd.Aziz, 25 tahun telah memohon untuk menukar jantina dan nama kepada seorang wanita, iaitu Aleesha Farhana Abd Aziz. Mahkamah telah menolak permohonan beliau. Mujurlah dia tidak berjaya, kalau dia berjaya maka beraturlah kaum pondan untuk menukar jantina dan nama selepas ini. Kacau bilau seluruh sistem kekeluargaan, kehakiman Islam dan Konvensional.

Kenapa Cool kata "mujur"?, secara mudahnya jika Ashraf ini dilahirkan sebagai lelaki sempurna, bukan sebagai khunsa (khunsa dilahirkan dengan 2 alat kelamin, dan cool tidak jumpa fatwa mengenai khunsa), hukum atau undang-undang manakah yang Ashraf hendak guna pakai? Jika dia bersolat di ruangan wanita dan mungkin bersalam-salaman sesama jemaah wanita. Adakah tidak batal wuduk hanya kerana dia sudah membuat pembedahan jantinanya?. Itu baru satu bab kan... hermm. Bagaimana pula jika Ashraf hendak berkahwin? Ashraf sudah melanggar Rukun Nikah iaitu lelaki berkahwin akan berkahwin dengan wanita, sedangkan Ashraf lelaki dan pasangannya nanti juga seorang lelaki?

Rukun-rukun nikah dan syarat-syarat sah nikah.
 
Rukun Nikah :

1.Calon suami (lelaki)
2.Calon isteri (perempuan)
3.Wali
4.Saksi
5.Ijab dan Kabul (akad)

The damage has done!, nak repair alat sulitnya supaya menjadi lelaki semula adalah pada kadar mustahil, jika mengikut hadis ;

Daripada Ibnu Abbas r.a. bahawa (maksudnya): “Rasulullah melaknat kaum lelaki yang menyerupai atau berlagak seperti wanita dan kaum wanita yang menyerupai atau berlagak seperti lelaki.” (Riwayat al-Bukhari).

-Daripada Abu Hurairah r.a, beliau berkata (maksudnya): “Rasulullah melaknat lelaki yang memakai pakaian wanita dan wanita yang memakai pakaian lelaki”. (Riwayat Abu Daud dengan sanad sahih).

Allah Maha Pengampun, jika Ashraf sedar dengan kesilapannya, maka bertaubatlah.Untuk bertaubat Cool rasa dia perlu kembali menjadi lelaki walaupun tanpa alat sulit lelakinya, Cool rasa Allah akan terima taubatnya selagi Ashraf benar-benar insaf akan kesilapannya dan tidak lagi berkeras untuk menjadi seorang wanita. Di mana hasratnya itu adalah mustahil dan songsang. Cool berdoa supaya Ashraf diberikan hidayah oleh Allah SWT...aminn.

2 comments:

  1. biar la die.... itu jalan yg die pilih.. kite x berhak menghukum die.... skrg pun die dh xde... xpayah nak aib2 kan die lg.... kite semua doakan yg terbaik utk die.. xyah cbok2 jg hal org....

    ReplyDelete
  2. artikel ini ditulis sewaktu beliau masih hidup harap maklum.. Al- Fatihah untuk Ashraf

    ReplyDelete