Thursday, January 20, 2011

Kutipan Zakat Selangor 2010 Berjumlah 336.8 Juta

Wow hebat RM336.8 juta kutipan zakat oleh Pusat Pungutan Zakat (PPZ)di Selangor pada tahun lepas 2010, ini di Selangor sahaja. Ada lagi 12 negeri dan ada 12 lagi (PPZ) di seluruh Malaysia. Bangga tersangat bangga kerana kesedaran yang amat tinggi bagi umat Islam untuk menunaikan zakat.

Jika PPZ menunaikan tanggung jawab seperti sahabat Rasulullah S.A.W iaitu Abdul Rahman Bin Auf pasti tidak ada lagi Umat Islam yang merempat, tidak ada lagi rancangan Bersamamu TV3 dan pasti Umat Islam di Malaysia adalah rakyat yang paling bertuah jika zakat ini diagihkan dengan penuh tanggung jawab oleh kakitangan PPZ seluruh Malaysia.

Hairan dan pelik , tidak faham dan keliru, jika kutipan yang sebegini "mewah" mengapa masih ada Umat Islam yang di hampiri oleh pihak yang ingin memesongkan akidah Umat Islam dengan menawarkan bantuan kerana kesukaran mendapat wang bantuan dari PPZ atau lain-lain organisasi yang sepatutnya menjaga hal ehwal Umat Islam ?. Paling mudah untuk dipesongkan akidahnya ialah Saudara Baru, sehingga kini rasa tidak puas hati bermain di fikiran saya mengapa ini terjadi..mengapa ...mengapa dan masih tidak ada jawapannya.

Berikut ialah laporan akhbar mengenai kejayaan Pusat Pungutan Zakat Selangor mengutip zakat sebanyak RM336.8 juta pada tahun lepas 2010.

SHAH ALAM, 19 Jan: Selangor berjaya mengutip sebanyak RM336.8 juta zakat pada tahun lepas, berbanding RM283.7 juta pada 2009.

“Jumlah ini meningkat sebanyak 19 peratus dengan perbezaan sebanyak RM53.1 juta,” ujar Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (Mais), Datuk Mohamad Adzib Mohd Isa pada sidang media Prestasi Kutipan dan Agihan Zakat 2010 di sebuah hotel, di sini hari ini.

Katanya, daripada jumlah tersebut, sebanyak RM319.5 juta dikutip daripada zakat harta manakala RM17.3 juta daripada zakat fitrah.

Pada tahun lepas, ujarnya, kutipan zakat di negeri ini meningkat sebanyak 20 peratus daripada kutipan pada 2009.

Beliau menambah, Lembaga Zakat Selangor (LZS) mengutip zakat harta sebanyak RM267.1 juta pada 2009 berbanding RM319.5 juta tahun lepas.

Menurutnya, jumlah pembayar zakat bagi tahun lepas seramai 167,990 orang iaitu meningkat lapan peratus berbanding 155,300 orang pada tahun sebelumnya.

Mengenai zakat fitrah pula, tambahnya, Masi melalui LZS berjaya mengutip sebanyak RM17.3 juta pada tahun 1431 Hijrah berbanding RM16.6 juta pada tahun sebelumnya.

“Bilangan umat Islam yang membayar zakat fitrah pada tahun lepas ialah seramai 2.5 juta orang,” jelasnya.

Tambahnya, LZS meletakkan sasaran kutipan pada tahun ini sebantak RM350 juta dengan mengambil faktor keadaan ekonomi yang stabil dan kesedaran membayar zakat yang semakin meningkat.

Harapan saya amat mudah , PPZ jangan hanya pandai mengutip ribuan juta sahaja tetapi juga berjaya membela nasib umat Islam yang layak dan memerlukan bantuan zakat demi akidah mereka, anda sebagai kakitangan yang di beri amanah untuk membuat agihan , jalankan tanggungjawab anda. Karenah yang dicipta telah membuka ruang kepada orang yang anti Islam mencari peluang untuk memesongkan akidah umat Islam .. Tugas anda adalah amat mulia dan diberkati Allah sekiranya anda amat bertanggungjawab kepada tugas-tugas anda.

Cadangan saya jika boleh PPZ juga perlu untuk mempromosi  Rukun Islam yang ke dua iaitu solat seiring dengan berzakat , cadangan saya slogan  perlu ditambah  seperti  "Bersolat dan Berzakatlah, Kerana Solat adalah Tiang Agama dan
Berzakat Menyucikan Harta Dan Jiwa. Jika tidak bersolat zakat seseorang itu adalah sia-sia sahaja.


No comments:

Post a Comment