Wednesday, July 11, 2012

Saya nak lari dari rumah!!

Di Facebook semalam ada sorang kawan sekolah share 1 gambaq tajuknya "Budak Hilang, Sesiapa Ternampak Sila Call 018 XXXXXX". Esoknya bila on FB je status kawan sekolah tu berbunyi "Budak Hilang Sudah Ditemui"... syukur Alhamdulilah... 

Tanya dengan kawan tu apa kes budak tu boleh hilang, rupanya dia merajuk dengan ayah dia lalu pi lepak di rumah kawan..kunun-kunun merajuk..alahai budak-budak zaman sekarang ni. Zaman saya kecik-kecik dulu bila ummi atau mak (ayah saya cool mcm saya hehe taknah rotan anak) saya ligan (kejar) 1 kampung dan pulun rotan sampai birat-birat... paling-paling pun saya merajuk dok bawah tangga jer, atau lepak atas pokok jambu. Time perut lapaq saya balik rumah juga ..makan nasi yang mak saya masak  dan ummi akan jelin-jelin birat dibelakang badan saya mungkin kesian la tu lepas hati dah sejuk hehehe.. saya tak pernah terfikiaq pun nak lari dari rumah ke atau nak berdendam dengan ummi saya. Lepaih tu buaih lagi dan kena pulun lagik...sampai la saya dah besaq panjang di form 3 mak saya hanya berletiaq je... dah tak rotan hehehe

Tapi tak terfikiaq pula mak atau ayah saya akan merajuk dengan perangai lasak saya sewaktu zaman kanak-kanak rebena dulu, sampai la mak saya kata "kalau hang dok buaih (lasak) mcm ni lagi, ummi nak lari dari rumah la mcm ni" ..errr saya pun terkedu ..biaq betui ummi saya ni hehe...

Bila dah ada anak sendiri barulah saya faham apa yang ummi saya maksudkan. Memang saya selalu kecik hati dengan karenah anak-anak saya .. sampai rasa nak lari ke satu tempat dan lepak jauh dari mereka semua!!

Zaman dah berubah, time saya masih kanak-kanak rancangan TV hanya ada BJ and The Bear, A-Team, Combat, High Chaparral (cerita koboi), cerita P.Ramlee dan lain-lain. Kebanyakan cerita tv tu kurang sangat lah tunjuk cerita yang anak-anak kuang ajaq dengan mak dan ayah. Cerita tv zaman tu semua genrenya hampiaq sama iaitu hero dan orang jahat ..akhirnya hero akan menang.

Tapi sekarang drama Melayu pun hebat-hebat belaka.. banyak skrip drama dok kasi free lesson kepada remaja-remaja cara nak kuang ajaq dengan mak ayah. Bila ayah atau mak marah depa akan lawan balik.. bila ayah lempang si anak sebab dia kuang ajaq, anak itu akan jerit balik dengan ayah .. "ok fine saya akan kuaq rumah yang seperti neraka ini" dan anak itu akan lari dari rumah. Lepas tu mak ayah watak drama tu akan terhengeh-hengeh cari dan pujuk anak derhaka tu ...dan skrip itu akan menambah senario syahdu bila si ayah tu menyesai di atas perbuatannya..... free lesson beb ..so apa nak di kato ...bak kata Eto Blues And The Gang.

Zaman saya dulu nak dapat ghereq sebijik (basikal) pun payah .. la ni anak-anak saya ada moto sorang sebijik, kalau tak pun naik bas sekolah, atau saya hantar terus ke sekolah.. tak payah susah-susah macam saya dulu bangun awai  pagi utk ligan bas atau kayuh ghereq ke sekolah. Anak-anak saya semua terhidang di depan mata... rumah dah cantik, duit dah ada (sikit je pun) .. tak merasa susah macam saya dan wife dulu-dulu... 

Rumah saya dulu dok tirih (bocor) time hujan. Tengah sedap tidoq ayaq hujan timpa muka so terjagalah... sebab atap tirih betui-betui atas pot tidoq.. so kesot-kesot ubah pot dan sambung tidoq .. no komplen-komplen.

Tuisyen pi join 2-3 kali je tapi bila cikgu minta yuran time tu RM12 saya  teruih lari hehe sbb bila balik minta kat ayah.. ayah kata duit cukup-cukup beli beraih dengan ikan saja (zaman tu ayam mahai). La ni anak saya tuisyen 1-1, harga cikgu tu sejam RM55 malangnya depa main SMS dan Twitter time cikgu mengajaq ... adoyaiii saya nak larik dari rumah niiii.... nak larik ke mana ek ?

Erk ada ka orang nak cari dan pujuk saya nanti ek???

No comments:

Post a Comment