Friday, June 28, 2013

Pilihanraya Kecil Kuala Besut, Masa Untuk Bercakar?



Bahang PRU13 baru mula nak sejuk, ... tup tup kita nak kena layan lagi satu episod pilihanraya kecil la pulak di DUN Kuala Besut di Terengganu.  Kematian Dr A Rahman Mokhtar yang mewakili BN baru-baru ini memaksa situasi kembali panas kerana pecahan kerusi di DUN Terengganu adalah sangat tipis, sebelum ini BN mempunyai 17 kerusi dan Pakatan Rakyat 15 kerusi. 

Kini kerusi BN menyusut kepada 16 kerusi dan Pakatan Rakyat kekal 15 kerusi, kalau nak dijadikan cerita ....Pakatan Rakyat menang .. maka situasi "seri" tidak dapat tidak mesti diterima oleh MB Terengganu yang baru-baru ini telah mem "punish" pengundi yang tidak memangkah BN dengan kenyataan yang dianggap oleh penganalisa politik sebagai tidak cerdik dan tidak melambangkan kecerdikan seorang pemimpin tertinggi di Terengganu, atau mungkin PR akan berkuasa di Ganu Kiter?

Timbalan Pesuruhjaya III PAS Terengganu YB Dr Alias Razak menyifatkan kenyataan Adun Kijal Dato' Seri Ahmad Said yang tidak mahu melaksanakan pembinaan rumah mampu milik di kawasan Dewan Undangan Negeri (Dun) yang dimenangi oleh pembangkang sebagai 'tidak masuk akal'.

Secara kasarnya MB Terengganu, telah "mendera" pengundi BN yang telah memangkah BN pada PRU13 di kawasan yang dimenangi oleh Pakatan Rakyat. Hermm mungkinkah pengundi BN akan berkecik hati dengan kenyataan MB dan berpaling tadah menyokong PR? Jentera BN akan mengguna segala kekuatan yang ada itu sudah pasti ... namun terpaksa membayar dengan harga yang amat tinggi dengan kenyataan yang telah MB Terengganu ucapkan dengan tersebarnya video ucapan tersebut di Youtube dan baru-baru ini membekukan penghantaran Pelajar ke Universiti Al-Azhar dengan alasan  kursus di universiti yang berumur ratusan tahun itu tidak "sesuai".

Kemungkinan pilihanraya kecil akan di adakan pada bulan Syawal ini,dan rasanya Syawal ini Masa Untuk Bercakar akan kembali ...tunggu.... 

No comments:

Post a Comment