Friday, April 15, 2011

Anwar hilang wibawa

 Politik, Sahabat dan Sex

Pelik tapi benar, akhir-akhir ini ramai benar kawan-kawan karib dan penyokong tegar Anwar Ibrahim berpaling tadah, kebanyakan dari mereka yang setia dan rela merempuh badai dari tahun 1998, seolah-olah sahabat karib yang akan sehidup semati dengan Anwar. Kaba--boom secara "tiba-tiba" membuat "statement" menikam dan membunuh Anwar. Adakah kerana dia tahu siapa pelakon sebenarnya didalam video sex itu? adakah kerana dia benar-benar....

Lagi tragis "pembelotan" ini terjadi sewaktu kerajaan sedang berusaha untuk mempertahankan Sarawak dari "dijajah" oleh pembangkang. Jasa Kerajaan Persekutuan kepada rakyat Sarawak memang tidak dinafikan, banyak pembangunan dan kemajuan telah dikecapi oleh penduduk Sarawak, tetapi disebabkan kedegilan bekas (sewaktu Pilihanraya Umum di kira "bekas" la kan) Ketua Menterinya yang tetap ingin terus menjadi KM, menjadikan dia "liabiliti" kepada Kerajaan. Tidak sedarkah dia bahawa senario politik dunia sekarang memberontak dan menolak pemimpin yang terlalu lama berkuasa atau dia buat-buat tak baca suratkhabar dan menonton berita? semua "TAK NAK" kepada pemerintah yang lama sangat, dah berkarat kata mereka. Saya rasa rakyat Sarawak sudah cukup matang untuk memilih...

Seorang demi seorang yang dikatakan sahabat Anwar Ibrahim mula membongkar "kelemahan" atau keaiban Anwar Ibrahim. Mula-mula Ezam, lepas tu Nalakarupan dan terbaru penulis  yang tidak pernah terfikir oleh kita, dia akan "membelot" kepada Anwar Ibrahim iaitu Raja Petra Kamaruddin. Kita semua tahu Raja Petra amat tegar dan berprinsip, tegas dan berani menyuarakan pendapatnya melalui blognya. Sehingga satu ketikanya dia ditahan dibawah akta ISA. Dia juga lari ke UK dari dalam usaha mengelak dari ditahan oleh pihak berkuasa.. ka-baa-boom dia diinterbiu oleh TV3 dan lagi pelik serta ajaib dia "reverse" cerita mengenai Altantuya, hentam Anwar dan saya pun heran sampai ternganga mulut, apa ini kejab dia ok kejab dia tak ok? .. hermmm dunia-dunia.

Raja Petra, who said Anwar was once his close friend, added that he too was deceived by the PKR adviser's false promises when he (Raja Petra) was detained under the Internal Security Act.
“Anwar came to the court because there were two cases going on simultaneously and told me don't worry, you will be out soon because we are going to form the government on Sept 16',” he said in the second part of an interview with TV3 aired last night.


Adakah itu alasan dia yang sejujur-jujurnya? Kenapa sekarang dan bukanya selepas "September 16" Raja Petra buat kenyataan ini?. Kawan saya seorang penyokong tegar Anwar Ibrahim membentak "don't insult my intelligence la", marah benar dia dengan Raja Petra.


Secara logiknya tidak ada ruginya malah "berkemungkinan besar" seseorang itu akan mendapat untung berlipat kali ganda. lagi "power" jika anda dikategorikan sebagai kawan karib kepada Anwar Ibrahim "membelot", lagi untung besar jika membuat statement pelik dan "hot". Sebaliknya dan mungkin "confirmed" anda akan rugi jika terus berkawan dengan Anwar Ibrahim. Ini adalah mathematik mudah dalam politik Malaysia sekarang, tak perlu pergi KUMON untuk belajar mengira... realitinya tidak ada sahabat didalam politik.

No comments:

Post a Comment