Tuesday, April 19, 2011

Kopitiam - Tiga Kopitiam SAHAJA Yang Ada Sijil Halal




 Kalau anda suka makan katak ini, ada Kopitiam yang sediakan resipi Mee Kaki Katak.. cuba-cubalah hehe

Dulu-dulu zaman 70an dan 80an, dizaman cool masih bergelar kanak-kanak ribena , peluang untuk minum kopi di Kopitiam adalah saat yang amat dinanti-nantikan. Ayah cool akan menuang kopi ke dalam piring dan dengan penuh nikmatnya cool akan menghirup kopi tersebut sruttt ...sruttt dengan slow-slow menikmati aroma dan rasa kopi asli yang memang "kaw-kaw".. alahai kenangan yang tak akan dilupakan. Waktu itu konsep Kopitiam macam kedai makan biasa cuma yang uniknya Ah Chong buka kedai makan tetapi di sewakan kepada Mamak atau orang Melayu untuk menjual makanan, Ah Chong hanya bertindak sebagai penyedia minuman sahaja. Kedai makan Melayu @ Islam seratus peratus pada zaman 70an dan 80an memang payah nak jumpa, tak macam sekarang berlambak-lambak sampai tak tau nak pilih yang mana satu. Relevankah kita masih memilih Kopitiam sebagai tempat kita makan dan minum?.

Adakah kita sebagai Umat Islam berada didalam keadaan darurat di negara kita sendiri? Kita berada di negara Islam yang mempunyai pilihan yang luas untuk makanan halal mengapa kita mesti makan di restoran yang diragukan status halalnya? Lainlah kalau kita mengembara ke negara China ke Jepun ke, memang confirmed payah nak jumpa restoran Halal kan.....

Gaya, mutu dan keunggulan.. ingat tak phrasa iklan ni? Orang sekarang termasuk Cool kunun-kununnya minum di Kopitiam akan dianggap bergaya, kaya dan eksekutif. Sampailah pada satu ketika Old Town White Coffe, di Bandar Bukit Tinggi, Klang pada 11/3/2010 mendedahkan resipi rahsia mereka iaitu kaki katak!

22 Julai 2010, Mahkamah Sesyen Klang-Mangsa hidangan kaki katak yang aduannya telah disiarkan melalui laman web PPIM pada 21 Mac lalu, (http://www.muslimconsumer.org.my/ppim/comment.php?comment.news.801) hari ini memfailkan saman terhadap kopitiam tersebut. (Info dan gambar di ambil dari pilihan-anda.blogspot.com)

Bila isu ini tengah hot pun, cool lihat selamba je pakcik, makcik, abang, kakak dan adik yang berwajah dan berpakaian secara Islam melepak ala eksekutif di Old Town White Coffe, yang mengecewakan sangat-sangat kalau dilihat dari kereta yang diparking  adalah hebat-hebat belaka, setiap meja ada "laptop atau notebook" mustahil lah maklumat panas seperti mee kaki katak yang sedang menggemparkan Umat Islam pun mereka tidak tau kan..  (Senario Kopitiam Old Town White Coffe Bandar Baru Bangi). Relak je .. seolah-olah tidak apa-apa yang terjadi. Orang Melayu Islam (bukan semua la kan) sudah hilang sensitiviti halal dan haram ke terutama makanan? Bila isu ini cool gembur-gemburkan di Facebook pun ... relak je, kalau isu artis dibangkitkan..melantun-lantun komen masuk sampai penuh window. 



Isu buku INTERLOK, sampai kepoh satu Malaya disebabkan hanya beberapa ayat yang menyinggung perasaan kaum India, perkataan itupun direka dari sistem hiraki masyarakat mereka sendiri yang mengkelas kasta-kasta, dari yang mulia sampailah ke kelas masyarakat yang paling hina. Mengapa perlu  HINDRAF buat kacau bilau, demonstrasi kunun-kunun nak jaga hak-hak kaum India, jika mereka berkelakuan baik dan menghormati lain-lain bangsa ayat tersebut tidak perlu digunakan pun.

Cool bukan suruh orang Islam buat demonstrasi, Cool anti hal-hal keganasan, menyusahkan rakyat dengan tunjuk perasaan tetapi biarlah Jabatan Agama Di Jabatan Perdana Menteri, JAKIM dan Majlis Agama Islam perlulah lebih efisien dan mempunyai kuasa yang lebih untuk mendisiplinkan restoran-restoran yang ambil mudah hal-hal sensitiviti Umat Islam, ini tidak Isu halal dan haram kita selamba je tak tersinggung pun... nak publish nama restoran tu pun sebagai langkah awal untuk umat Islam berjaga-jaga di media  secara terbuka pun kita tak berani, kenyataan maaf pun tidak disiarkan malah isu saman mangsa mee kaki katak pun "diam" je. Isu Halal dan Haram bukan isu politik tetapi isu "mau jawab di akhirat nanti".

JAKIM atau Majlis Agama pun tidak membuat warta, cuma PPIM atau Persatuan Pengguna Islam Malaysia sahaja yang "sedikit" berani mendedahkan nama restoran ini... Setelah di selidik di laman JAKIM cuma ada TIGA Kopitiam sahaja yang telah diluluskan oleh JAKIM sebagai HALAL, manakala yang selebihnya disyaki hanya ada sijil HALAL yang dibeli sahaja.

Senang je solusinya kan, Lepas dapat je info Mee Kaki Katak , di BERNAMA melalui hebahan PPIM, cool telah blacklisted semua KOPITIAM yang tak ada tanda HALAL JAKIM... lepas ni kita makan di kedai Makjah, Kak Nab Janda, Pak Hashim Mee Soto atau Pak Din Laksa Utara, dah tentu-tentu kedai-kedai ini dipunyai oleh orang Melayu dan Islam.. insya Allah HALALAN TOIYIBAN


No comments:

Post a Comment